Le magazine


Mon truc en plumes, plumes de zoiseaux !

mercredi 16 novembre 2016

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  • Grande coiffe de danse, Paris, musée du quai Branly - Jacques Chirac, Photo (C) musée du quai Branly - Jacques Chirac, Dist. RMN-Grand Palais / Patrick Gries / Bruno Descoings
    Large dance headdress, Paris, Musée du quai Branly – Jacques Chirac
    Photo (C) musée du quai Branly - Jacques Chirac, Dist. RMN-Grand Palais / Patrick Gries / Bruno Descoings
  • Zizi Jeanmaire, Sam Lévin, Charenton-le-Pont, Médiathèque de l'Architecture et du Patrimoine, Photo (C) Ministère de la Culture - Médiathèque du Patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Sam Lévin
    Zizi Jeanmaire, Sam Lévin, Charenton-le-Pont, Médiathèque de l'Architecture et du Patrimoine
    Photo (C) Ministère de la Culture - Médiathèque du Patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Sam Lévin
  • Fragment de l'avion de Willis, insigne de l'escadrille de Lafayette, Musée franco-américain du château de Blérancourt, Photo (C) RMN-Grand Palais (Château de Blérancourt) / Gérard Blot
    Fragment of aeroplane belonging to Willis, insignia of Lafayette's squadron, Musée franco-américain, Château de Blérancourt
    Photo (C) RMN-Grand Palais (Château de Blérancourt) / Gérard Blot
  • Satin et plumes, Emmanuel Sougez, Paris, Centre Pompidou - Musée national d'art moderne - Centre de création industrielle, (C) Emmanuel Sougez, Photo (C) Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais
    Satin and feathers, Emmanuel Sougez, Paris, Centre Pompidou – Musée national d'art moderne – Centre de création industrielle
    (C) Emmanuel Sougez, Photo (C) Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais
  • Portrait d'homme taillant une plume d'oie, Harmensz van Rijn Rembrandt, Allemagne, Cassel, Museumslandschaft Hessen Kassel, Gemäldegalerie Alte Meister, Photo (C) BPK, Berlin, Dist. RMN-Grand Palais / image MHK
    Portrait of a man trimming a goose feather, H. van Rijn Rembrandt, Allemagne, Cassel, Museumslandschaft Hessen Kassel, Gemäldegalerie Alte Meister
    Photo (C) BPK, Berlin, Dist. RMN-Grand Palais / image MHK
  • Plumes, Marseille, musée d'Arts africains, océaniens, amérindiens, (C) Ville de Marseille, Dist. RMN-Grand Palais / David Giancatarina
    Feathers, Marseille, musée d'Arts africains, océaniens, amérindiens
    Photo (C) Ville de Marseille, Dist. RMN-Grand Palais / David Giancatarina
  • Epingle, Paris, musée Guimet - musée national des Arts asiatiques, Photo (C) RMN-Grand Palais (musée Guimet, Paris) / Thierry Ollivier
    Pin, Paris, musée Guimet - musée national des Arts asiatiques
    Photo (C) RMN-Grand Palais (musée Guimet, Paris) / Thierry Ollivier
  • Parodie du rituel de mariage chez les couples gays, Raphaël Gaillarde,Paris, collection Raphaël Gaillarde, Photo (C) Collection Raphaël Gaillarde, Dist. RMN-Grand Palais / Raphaël Gaillarde
    Parody of ritual of marriage among gay couples, Raphaël Gaillarde,Paris, Raphaël Gaillarde collection
    Photo (C) Collection Raphaël Gaillarde, Dist. RMN-Grand Palais / Raphaël Gaillarde
  • Chapeau cérémoniel, Paris, musée du quai Branly - Jacques Chirac, Photo (C) musée du quai Branly - Jacques Chirac, Dist. RMN-Grand Palais / Michel Urtado / Thierry Ollivier
    Ceremonial hat, Paris, musée du quai Branly - Jacques Chirac
    Photo (C) musée du quai Branly - Jacques Chirac, Dist. RMN-Grand Palais / Michel Urtado / Thierry Ollivier
  • Coiffe, Marseille, musée d'Arts africains, océaniens, amérindiens, Photo (C) Ville de Marseille, Dist. RMN-Grand Palais / David Giancatarina
    Headdress, Marseille, musée d'Arts africains, océaniens, amérindiens
    Photo (C) Ville de Marseille, Dist. RMN-Grand Palais / David Giancatarina
  • Diadème, Paris, musée du quai Branly - Jacques Chirac, Photo (C) musée du quai Branly - Jacques Chirac, Dist. RMN-Grand Palais / Michel Urtado / Thierry Ollivier
    Tiara, Paris, musée du quai Branly - Jacques Chirac
    Photo (C) musée du quai Branly - Jacques Chirac, Dist. RMN-Grand Palais / Michel Urtado / Thierry Ollivier

Musée du Quai Branly showcases the art of pre-Columbian plumassiers, particularly the symbolism of the feather in pre-Columbian America. 

In Europe, from the Middle Ages onwards, plumassiers decorated hats and clothing for noblemen. At the turn of the century, cabarets and music halls and later, Haute Couture, became the plumassiers' new customers. This very feminine work is now disappearing: of 425 plumassiers in Paris, only five now remain, making a living from Haute Couture, shows and creative industries. 

And let's not forget the other, essential use of  birds' feathers which, shaped for writing, soon replaced the reed pen. Depending on the effect required, people used feathers from the goose, the crow, the turkey or the capercaillie.

Plumes, visions de l'Amérique précolombienne at Musée du Quai Branly, from 22 November 2016 to 29 January 2017

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